Borítókép: „A jó feleség mindig tudja a helyét” - Avagy ilyen volt nőnek lenni az 50-es években Forrás: GettyImages

„A jó feleség mindig tudja a helyét” - Avagy ilyen volt nőnek lenni az 50-es években

Kálmán Zsófi szerző fotója
Az elmúlt évtizedekben a férfiak és nők közötti kapcsolat dinamikája drasztikusan megváltozott. Bár sokan még mindig az egyenlőségért harcolnak, visszatekintve arra, milyen volt a házasélet az 1950-es években, kiderül, milyen messzire jutottunk!

Nem is olyan rég, még mi sem volt természetesebb annál, hogy kézikönyvek születettek amolyan nőnevelési célzattal. És a humorfaktort itt egy pillanatig sem kell keresni, az 50-es évekre jellemző tartalmakat teljesen komolyan vették. A társadalom és a reklámok mind-mind azt az üzenetet hordozták, hogy csak és kizárólag egy férfi szemüvegén keresztül válhat tökéletessé.

És hogy milyen volt ez a szemüveg? A Housekeeping Monthly 1955-ös számában megjelent a The Good Wife's Guide (A jó feleség útmutatója), amely részletesen leírja, hogyan kell egy nek a háztartást vezetnie, és hogyan kell bánnia a férjével - kijelentve: „A jó feleség mindig tudja a helyét”. Íme a teljesség igénye nélkül néhány szabály, amit egy 50-es évekbeli nőtől vártak!

1. Készítse el a vacsorát időben

Már reggel, vagy akár előző este tervezze meg, hogy férjét milyen finom vacsora fogadja majd, amikor hazaér a munkából. Így adja tudtára, hogy gondolt rá, amíg ő dolgozott. A férfiak többsége éhes, amikor megérkezik a munkahelyéről és a kedvenc ételének elkészítésével kielégíti a meleg fogadtatás iránti vágyát.

2. Készüljön fel a fogadására

Pihenjen 15 percet az érkezése előtt, így ön is friss és üde legyen, mikor megérkezik. Igazítsa meg a sminkjét, tegyen szalagot a hajába és nézzen ki kipihenten. Az ön férje sok időt töltött a munkahelyén fáradt emberek között.

3. Legyen érdekes

A munkanapja fárasztó és unalmas volt és szüksége van egy kis szórakozásra, és az ön egyik kötelessége, hogy ezt biztosítsa.

4. Csökkentse a zajt

Kapcsolja ki a háztartási berendezéseket, mikor férje megérkezik a munkából és mondja meg a gyerekeknek, hogy ők is legyenek halkan.

5. Legyen boldog, hogy láthatja őt

Kedvesen mosolyogjon rá, és mutassa ki őszinte vágyát, hogy teljesítené a kívánságait. Hallgassa meg, amit mondani akar, és még ha önnek is sok mondanivalója van számára, ne tegye azt közvetlenül a hazaérkezését követően. Először ő beszéljen, biztosan fontosabb dolgok kavarognak a fejében az önénél.

6. Ne zavarja!

Ne panaszkodjon, ha későn érkezik haza, vagy ha este máshol vacsorázik ön nélkül. Vita helyett próbálja meg megérteni, mekkora nyomás alatt van a munkája miatt. Amikor otthon van, pihenni és lazítani szeretne.

Hát így telt egy 50-es évekbeli középosztálybeli külvárosi háziasszony élete, miközben próbált tökéletesen megfelelni férjének és a tökéletesség látszatának, és mi történt, ha mindez nem sikerült? Nos, erre is adtak tanácsot a reklámok!

A fordulat: Mert Ön megérdemli!

A L’Oréal Paris híres szlogenjét, amit senkinek sem kell bemutatni, idén 50 éve alkotta meg a McCann manhattani reklámügynökség fiatal, 23 éves női szövegírója, Ilon Specht. A női hang megjelenése a reklámiparban forradalmi volt a 70-es évek elején, hiszen addig a női termékeket megjelenítő hirdetések többségében is férfihang szerepelt, ezt tartották mérvadónak.

Igazi úttörő volt a L’Oréal Paris abban, hogy egy nő közvetlenül fejezi ki érzéseit, és osztja meg a termékkel kapcsolatos tapasztalatait.

A reklámokban a férfiak olyan képeket akartak látni, mint egy ablak előtt ülő nő, akinek ruháját fújja a bejövő szél. A nő egy tárgy szerepét töltötte be, aki nem is beszélt a reklámban. Én ezzel szemben egy igazi nőt akartam ábrázolni, aki határozottabb és korhűbb. Azt akartam, hogy a hirdetés a nők hasznára váljon
emlékszik vissza Specht.

A szlogen a hetvenes években értelmet nyert, amikor a nők otthonukon kívül érvényesíthették függetlenségüket. A nyolcvanas évekre már szilárdan rögzítette a nők lelki erejét, a kilencvenes években pedig újabb erőre kapott, amikor a nők munkahelyükön igyekeztek érvényesíteni az őket megillető státuszukat. A „Mert Ön megérdemli” azóta szimbolikussá vált, és minden korú és hátterű nőt felhatalmaz arra, hogy higgyen saját szépségében és értékeiben. Az inspiráló és kulturális szempontból sokszínű nők, akik világszerte a márkát képviselik, nem csak a saját generációjuk és szüleik generációja, hanem az elkövetkező generációk számára is relevánssá teszik a szlogent. Mert megérdemeljük!

ÉS EZT LÁTTAD MÁR?