Borítókép: Építs impozáns vonat és villamos maketteket Forrás: Photo by Alex Paganelli on Unsplash

Építs impozáns vonat és villamos maketteket

Ismerd meg két különböző korszak meghatározó járművét, és alkosd őket újra saját kezűleg élethű makettek segítségével!

WR 360 - a németek nagyteljesítményű dízelmozdonya

A WR 360 dízelmozdonyt a Wehrmacht számára gyártották az 1930-as évek első felében. A robosztus megjelenésű mozdony 14 tonnás tengelyterheléssel rendelkezett, és elsősorban robbanásveszélyes helyeken alkalmazták. Azért volt szükség dízelmozdonyok használatára, mert a gőzmozdonyok felszálló gőze elárulta volna a pozíciójukat az ellenség számára. A WR 360 olajfinomítók és lőszerraktárak, illetve kikötők és egyéb ipari telepek területén látott el szállítási feladatokat. Érdekesség, hogy a német haditengerészeti kutatóintézet is ezeket a mozdonyokat használta a saját logisztikai céljaira.

A második világháborúban azonban már katonákat is szállítottak a mozdonnyal. Nemcsak Európában, hanem Észak-Afrikában is bevetették a WR 360 különböző típusait. A német hadsereg számára utánpótlást, a gyárak részére pedig nyersanyagot szállítottak a kb. 360 lóerős járművek.

A háború lezárását követően a mozdonyok többsége Németországban maradt, és az országban okozott károk helyrehozásában segített a lakosság számára. Néhány mozdonyt Olaszország és Franciaország, illetve Csehország és Magyarország területén hagytak. Ha szívesen látnál viszont otthonodban vagy irodádban sínen közlekedő járműveket, tekintsd meg a Modellfutár vonat és villamos makettjeit!

Skoda 15T - a prágaiak népszerű villamosa

A Skoda 15T egy tökéletesen modern villamos, amely teljes mértékben alacsonypadlós kialakítást kapott. Ezt a típust Pilzenben fejlesztették, kifejezetten a prágai tömegközlekedés számára. A Skoda 15T lényegében a 14T jelentősen továbbfejlesztett és felújított változata. A villamost dupla ajtókkal szerelték fel, hogy az utasok könnyen és gyorsan feljussanak a járműre. A vezetőfülkébe egy különálló, oldalsó ajtó vezet, amelyet kizárólag a sofőr számára készítettek.

2005-ben a prágai villamoshálózat fejlesztésére kiírt pályázaton a Skoda 15T, közismertebb nevén a Skoda ForCity nyerte meg a járművek közötti versenyt. Prága vezetősége 250 darab új villamost rendelt, és összesen 17 milliárd cseh koronát fizetett a hazai gyártónak. Egy darab villamos a 2005-ös árfolyamok alapján 2,3 millió euróba került a cseh főváros számára.

Az első villamos 2010 októberétől szállítja az utasokat, és a prágaiak végül 2017-ben kapták meg az utolsó darabot. 2011-ben a városvezetés tárgyalásokat folytatott a Skodával a légkondicionálók felszereléséről. Az utastérben ugyanis nyáron kifejezetten magas volt a hőmérséklet, így az utasok panaszai alapján gondoskodni kellett a megfelelő hűtésről. A légkondicionáló berendezések árát végül a villamosokból eltávolított, extra motorok eladásából finanszírozták.