Borítókép: Hibakeresés a múltban és a jelenben Forrás: Photo by Dan Gold on Unsplash

Hibakeresés a múltban és a jelenben

A magyarországi autóállomány nem mindig volt annyira változatos, mint napjainkban, csupán néhány gyártó néhány modellje fordult meg az utakon. Jellemzően Ladákkal, Wartburgokkal, Trabantokkal, Skodákkal, Daciakkal, Polski Fiatokkal lehetett az utakon és a szervizekben is találkozni. Jellemző volt ezekre, hogy rendelkeztek szokásos típushibákkal.

Hibakeresés és javítás régen

A műhelyeknek viszonylag könnyű dolguk volt régebben, nem volt nehéz a hibakeresés, nem igényelt digitális műszert. Mindösszesen csak analóg multiméterre, próbalámpára és stroboszkópra volt szükség.

A hibát okozó alkatrész ismerete elegendő volt, egy csere után már működött is a járgány. Ezeket a műveleteket be lehetett gyakorolni, és egy idő után már rutinszerűen ment a szerelés. Például, ha a töltéslámpa világított, akkor a dinamóval volt a gond, ha nem indult az autó, akkor meg kellett vizsgálni az akkumulátort, utána pedig jöhetett az indítómotor kiszedése, szétszedése, megjavítása és visszahelyezése. Ha az izzók nem világítottak megfelelően, akkor pedig a testelési pontot kellett javítani, és már minden működött is megfelelően a gépjárműben. Egyszerűbb idők voltak, tagadhatatlan, kevesebb bosszankodás, kevesebb diagnosztika, kevesebb időt is igényelt.

Hibakeresés napjainkban

A fejlődés természetesen elkerülhetetlen. A világ sokat változott azóta, és a változások a gépjárműgyártást sem kerülhették el. Ennek köszönhetően az évek alatt egyre összetettebb járgányok kerültek le a gyártók futószalagjairól, ez magával hozta, hogy a szervizeknek is fejlődniük kellett. Az autókba számítógépek kerültek, azzal pedig nem sokat tud kezdeni egy stroboszkóp.

Amennyiben szeretnél többet kihozni a gépjárművedből, akkor mindenképpen érdemes szétnézned az AET CHIPtuning oldalán.

Az autók digitális műszerekkel történő felszerelése együtt jár azzal, hogy a lekérdezés is csak digitális úton történhet. Igaz, rutinszerű folyamatok még mindig vannak, ha például a MIL hibajelző világít, akkor a szerviz első lépésként mindig az autó számítógépét kérdezi le egy arra megfelelő diagnosztikai műszerrel.

Az így kiolvasott információ, hibakód lehet, hogy megjelöli a konkrét hibás alkatrészt, de az is lehet, hogy nem, viszont az utóbbi esetben is mindenféleképpen ad egy támpontot, egy iránymutatást a szerelőnek a hiba kitapogatásához, elindítja a hibakeresés folyamatát. Ha egy konkrét példával szeretnénk élni, akkor fel lehet hozni a lambdaszonda hibáról szóló hibakódot. Ebben az esetben van rá esély, hogy a szonda a problémás alkatrész, de lehet, hogy nincs vele semmi gond, a kód csak azért jelent meg, mert valamilyen egyéb hiba következményeként tárolásra került.